Nors terminai „malūnsparnis“ ir „sraigtasparnis“ kartais vartojami kaip sinonimai, jie iš tiesų apibūdina skirtingas orlaivių konstrukcijas ir veikimo principus. Skirtumai yra susiję su variklio darbu, rotoriaus funkcijomis ir skrydžio principu, dėl ko malūnsparnis ir sraigtasparnis pasižymi skirtingu manevringumu ir taikymo sritimis.
Kas yra Malūnsparnis?
Malūnsparnis, dar vadinamas autožyru, yra orlaivis, kurio viršutinis rotorius (arba „malūnsparnio sraigtas“) nėra tiesiogiai varomas variklio. Vietoje to, rotorių įsuka judantis oro srautas (autogiracija), kai orlaivis juda į priekį.
Pagrindinės malūnsparnio savybės:
- Rotorius: Nesukamas variklio, jį įsuka oro srautas. Šis rotorius suteikia malūnsparniui kėlimo jėgą, tačiau jam reikalingas nuolatinis judėjimas į priekį.
- Stumiamoji jėga: Orlaivio gale arba priekyje esantis propeleris, kuris yra varomas variklio, sukuria stumiamąją jėgą. Šis propeleris leidžia malūnsparniui judėti į priekį, tačiau negali užtikrinti vertikalaus kilimo.
- Skrydžio principas: Kadangi malūnsparniui kėlimo jėgą suteikia autogiracija, jis turi judėti į priekį, kad rotorius suktųsi. Malūnsparnis gali nusileisti beveik vertikaliai, tačiau jam reikalingas minimalus įsibėgėjimas, norint pakilti.
Malūnsparniai dažniausiai naudojami lengvesniems skrydžiams ir trumpiems atstumams, nes jų manevringumas ir kilimo galimybės yra ribotos, palyginti su sraigtasparniu.
Kas yra Sraigtasparnis?
Sraigtasparnis yra orlaivis, kurio skrydžiui reikalinga tiek kėlimo, tiek stumiamoji jėga gaunama iš variklio sukamo rotoriaus. Sraigtasparniai turi vieną arba daugiau rotorių, kurie suteikia galimybę kilti vertikaliai, kabėti ore ir manevruoti įvairiomis kryptimis be papildomo oro srauto.
Pagrindinės sraigtasparnio savybės:
- Varomas rotorius: Sraigtasparnio pagrindinis rotorius yra tiesiogiai varomas variklio, todėl jis sukuria ir kėlimo, ir stumiamąją jėgą. Tai leidžia sraigtasparniui judėti vietoje, kilti vertikaliai ir skristi atgal arba į šonus.
- Stabilumas ir manevringumas: Sraigtasparnis yra labai manevringas ir stabilus, gali sustoti ore, atlikti sudėtingas užduotis, pavyzdžiui, kaboti ore virš konkrečios vietos.
- Pritaikymas: Dėl savo manevringumo sraigtasparniai yra plačiai naudojami gelbėjimo operacijose, medicininėje evakuacijoje, karinėse misijose ir krovininiam transportavimui, kur reikia tiksliai manevruoti.
Pagrindiniai Skirtumai
Aspektas | Malūnsparnis | Sraigtasparnis |
---|---|---|
Rotoriaus varomas | Oro srauto (autogiracija) | Tiesiogiai varomas variklio |
Kėlimo ir stumiamoji jėga | Kėlimo jėga iš rotoriaus, stumiamoji – iš propelerio | Abu užtikrina pagrindinis rotorius |
Skrydžio galimybės | Reikalingas įsibėgėjimas, mažiau manevringas | Gali kilti vertikaliai, didelis manevringumas |
Naudojimas | Lengvesniems skrydžiams, mažesniems atstumams | Gelbėjimo, karinėse misijose, medicinos srityse |
Išvada
Nors „malūnsparnis“ ir „sraigtasparnis“ gali atrodyti panašūs, jie pasižymi skirtingomis techninėmis savybėmis. Malūnsparnis yra orlaivis, kurio rotorių suka oro srautas, todėl jam reikia nuolatinio judėjimo į priekį, o stumiamąją jėgą sukuria atskiras propeleris. Sraigtasparnis, turintis variklio varomą rotorių, leidžia kilti vertikaliai ir manevruoti įvairiomis kryptimis, todėl jis yra tinkamesnis sudėtingoms užduotims, pavyzdžiui, gelbėjimo operacijoms ar krovinių gabenimui.
Šaltiniai: